بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Telah berkata Abu Hatim al-Razi rahimahullah:
"Tanda-tanda
aliran al-Jahmiyyah adalah mereka menggelar Ahli Sunnah sebagai
al-Musyabbihah (menyerupakan Allah dengan makhluk –pen). Tanda-tanda
aliran al-Qadariyyah adalah mereka menggelar Ahli Sunnah sebagai
berfahaman al-Jabariyyah. Tanda-tanda al-Murji'ah adalah mereka
menggelar Ahli Sunnah sebagai al-Mukalifah (suka menyimpang) dan
al-Nuqshaniyyah (suka mengurangi). Tanda-tanda aliran al-Rafidhah adalah
mereka menggelar Ahli Sunnah sebagai al-Tsaniyyah." [Ashl
al-Sunnah wa I'tiqad al-Din; dalam Pembongkaran Jenayah Ilmiah Buku
Salafiyah Wahabhiyah, Hafiz Firdaus Abdullah (Perniagaan Jahabersa,
Johor Bahru, 2003), ms. 34].
Sejalan dengan kenyataan ini ialah Imam al-Barbahari rahimahullah dimana beliau berkata:
"Jika
anda mendengar seseorang berkata: "Si fulan adalah al-Musyabbihah atau
si fulan berbicara tentang masalah tasybih" maka ketahuilah bahawa dia
seorang al-Jahmiyyah." [Syarhus Sunnah; dalam Pembongkaran Jenayah Ilmiah Buku Salafiyah Wahabhiyah, ms. 34].
Berdasarkan
kepada penjelasan kedua-dua tokoh Ahli Sunnah di atas, maka jelaslah
bagi kita bahawa kaedah yang paling mudah untuk kita mengenali ciri-ciri
mereka yang berfahaman al-Jahmiyyah adalah dengan cara melihat sendiri
kepada sikap mereka yang begitu mudah menggelari Ahli Sunnah sebagai
al-Musyabbihah (golongan menyerupakan sifat Allah dengan sifat makhluk).
Antara
contoh individu yang boleh dikaitkan dengan ciri-ciri golongan yang
berfahaman al-Jahmiyyah ini ialah Abu Syafiq (menerusi web blognya di
talian: www.abu-syafiq.blogspot.com), iaitu merupakan salah seorang
"tokoh" pendusta tanah air yang dilihat paling lantang dalam mentohmah
dan menuduh para pendukung Sunnah sebagai golongan yang berakidah
al-Musyabbihah dan al-Mujassimah.
Tidak
syak lagi bahawa antara faktor terpenting yang menyebabkan "tokoh"
pendusta ini begitu mudah melontarkan pelbagai fitnah ke atas Ahli
Sunnah adalah disebabkan oleh kejahilan beliau sendiri di dalam memahami
manhaj dan akidah yang dibawa oleh para pendukung al-Sunnah Rasulullah
shalallahu 'alaihi wasallam. Contoh mudah bagi menggambarkan fenomena
kejahilan beliau ini terhadap manhaj Ahli Sunnah berhubung dengan subjek
al-Asma' wa al-Sifat Allah ialah berkaitan dengan persoalan "di manakah
Allah".
Memahami manhaj Ahli Sunnah berhubung persoalan "Di Manakah Allah".
Menurut
manhaj Ahli Sunnah, apabila seseorang itu ditanya tentang keberadaan
Allah, maka dia hendaklah menjawabnya sebagaimana yang dijelaskan oleh
al-Qur'an dan al-Sunnah yang sahih, iaitu dengan menetapkan bahawa
"Allah beristiwa' di atas 'Arasy di atas langit-Nya" dengan disertai
keyakinan bahawa penetapan sifat al-Istawa' bagi Allah di atas 'Arasy di
atas langit itu tidaklah bermaksud bahawa di sana (di atas 'Arasy di
atas langit) adanya sesuatu keadaan yang meliputi-Nya sebagaimana yang
sering disalah-fahami oleh Ahli Bid'ah, khususnya oleh kedua-dua "tokoh"
pendusta di atas serta golongan yang sealiran dengan mereka berdua.
Oleh
kerana "tokoh" pendusta ini tidak pernah berhenti dari "menyalakkan"
isu Ahli Sunnah sebagai golongan yang berakidah al-Musyabbihah dan
al-Mujassimah, maka saya ingin mengambil kesempatan ini untuk memberi
sedikit pencerahan (clarification) terhadap fitnah yang dilontarkan oleh
mereka berdua tersebut. Diharap dengan penjelasan ini sedikit sebanyak
ianya dapat memberi kesedaran kepada beliau dan sesiapa jua yang telah
terpengaruh dengan fitnah yang beliau lontarkan selama ini.
Sebelum
kita mengorak langkah dengan lebih jauh untuk membahaskan persoalan
ini, maka terlebih dahulu akan saya kemukakan beberapa buah hadis
berkaitan persoalan "di manakah Allah", disusuli dengan komentar para
ulamak Ahli Sunnah yang bermanhaj al-Salaf al-Shalih terhadapnya serta
pernyataan para imam muktabar Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah dari kalangan
imam empat mazhab:
Hadis pertama.
Muawiyah
bin al-Hakam radhiallahu'anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam telah bertanya kepada seorang hamba wanita:
"Dimanakah Allah?" Hamba itu menjawab: "Di atas langit". Baginda bertanya lagi: "Siapakah saya?" Hamba itu menjawab: "Anda Rasulullah". Maka bersabda baginda: "Bebaskanlah dia kerana sesungguhnya dia adalah seorang yang beriman" [Hadis riwayat Muslim dalam Shahih Muslim – hadis no: 537]
Ketika mengomentari hadis tersebut, Imam adz-Dzahabi rahimahullah berkata:
"Demikian
kita melihat setiap orang yang ditanya: Di mana Allah? Nescaya dia akan
menjawab dengan fitrahnya: Allah di atas langit. Dalam hadis ini
terdapat dua masalah: Pertama, disyariatkannya pertanyaan kepada seorang
muslim: Di mana Allah?. Kedua, jawapan orang yang ditanya pertanyaan
tersebut: Di atas langit. Barangsiapa yang mengingkari dua masalah ini,
maka bererti dia mengingkari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam."
[Al-'Uluw lil 'Aliyil Azhim (ms. 81, Mukhtasar al-'Uluw, al-Albani);
dinukil dengan sedikit suntingan bahasa daripada buku Di Mana Alloh?
Pertanyaan Penting Yang Terabaikan!, Abu Ubaidah As-Sidawi (Media
Tarbiyah, Jawa Barat, Indonesia, 2008), ms. 14-15].
Sehubungan dengan ini, Imam Utsman ad-Darimi rahimahullah berkata:
"Dalam
hadis ini terdapat dalil bahawa seorang apabila tidak mengetahui kalau
Allah itu di atas langit bukan dibumi, maka dia bukan seorang mukmin.
Apakah anda tidak tahu bahawa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
menjadikan tanda keimanan budak wanita tersebut adalah pengetahuannya
bahawa Allah di atas langit?!!!" [Ar-Radd ala Jahmiyyah, ms. 46-47; dalam buku Di Mana Alloh? Pertanyaan Penting Yang Terabaikan!, ms. 14-15].
Hadis kedua.
Dari Abu Hurairah bahawasanya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
"Rabb
(Tuhan) kita turun ke langit dunia pada setiap malam iaitu ketika
sepertiga malam terakhir. Dia (Allah) berfirman: "Siapa yang berdoa
kepada-Ku, maka akan Aku kabulkan, siapa yang meminta kepada-Ku, maka
akan Aku berikan, dan sesiapa yang memohon ampun kepada-Ku, maka akan
Aku ampuni" [Hadis riwayat al-Bukhari, hadis no: 1145 dan Muslim, hadis no: 758].
Berhubung dengan hadis di atas, Imam 'Utsman bin Sa'id ad-Darimi rahimahullah berkata:
"Hadis
ini sangat pahit bagi kelompok al-Jahmiyyah dan mematahkan fahaman
mereka bahawa Allah tidak di atas 'Arasy tetapi di bumi sebagaimana Dia
juga di langit. Lantas bagaimanakah Allah turun ke bumi kalau memang Dia
sendiri sudah (berada) di atas bumi?!! Sungguh lafaz hadis ini
membantah fahaman mereka dan mematahkan hujah mereka." [Naqdhu
'Utsman bin Sa'id 'alal Marisi al-Jahmi al-Anid, ms. 285; dinukil dengan
sedikit suntingan bahasa daripada buku Di Mana Alloh? Pertanyaan
Penting Yang Terabaikan!, ms. 18].
Sekian
dua buah hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam berkenaan "di
manakah Allah?". Ternyata, jawapan yang paling tepat bagi seseorang
Muslim yang apabila diajukan pertanyaan kepadanya tentang di manakah
Allah, maka dia hendaklah menjawabnya sebagaimana zahir lafaz jawapan
wanita dalam hadis di atas, iaitu "Allah di atas langit".
Sebagaimana
yang telah diterangkan sebelum ini, sikap Ahli Sunnah ketika
berinteraksi dengan Asma' wal al-Sifat Allah adalah dengan menetapkan
apa-apa yang Allah sifatkan ke atas diri-Nya, baik menerusi al-Qur'an
mahupun al-Sunnah Rasul-Nya yang sahih, memahami maknanya secara zahir
sesuai dengan kaedah bahasa Arab itu sendiri, serta menyerahkanya
(al-Tafwidh) ciri-ciri, cara dan bentuk sifat-sifat tersebut kepada
pengetahuan Allah Subhanahu wa Ta'ala dengan disertai keyakinan bahawa
tidak ada sesuatu jua dari kalangan makhluk Allah baik yang berada di
langit mahupun yang di bumi yang semisal atau sebanding dengan-Nya, baik
dari segi sifat mahupun dari segi Dzat-Nya.
Demikian
betapa mudahnya untuk kita memahami manhaj Ahli Sunnah di dalam
berinteraksi dengan al-Asma' wa al-Sifat Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Amatlah malang apabila manhaj Ahli Sunnah yang amat mudah difahami hatta
oleh seorang budak hamba wanita ini tidak begitu difahami oleh Ahli
Bid'ah sehingga yang demikian menyebabkan mereka begitu mudah mengaitkan
Ahli Sunnah dengan akidah al-Musyabbihah dan al-Mujassimah sebagaimana
yang sering ditemui dalam banyak penulisan mereka.
Bagi
melengkapkan kefahaman kita terhadap persoalan "di manakah Allah?",
maka marilah kita meninjau pula apakah penjelasan para tokoh Ahli Sunnah
terhadap persoalan ini, dimulai dengan pernyataan Syaikhul Islam
Taqiyuddin Ibn Taimiyyah rahimahullah sebagaimana katanya:
"Sudah
tetap lagi kukuh bahawa Allah, adalah Dia Maha Tinggi, paling Tinggi
(tiada apa-apa yang lebih Tinggi daripada-Nya). Difahami dari kata-kata
"Dia di langit", bahawa Dia pada sifat ketinggian-Nya, bahawa Dia di
atas setiap sesuatu yang lain. Oleh kerana itulah apabila seorang hamba
ditanya (oleh Rasulullah): "Di mana Allah?" Hamba itu menjawab: "Di
langit". Sesungguhnya yang dimaksudkan oleh hamba tersebut ketika
menjawab "Allah di langit" ialah sifat Maha Tinggi (al-'Uluw) bagi Allah
di samping tidak mengkhususkan Allah dengan jisim-jisim atau keberadaan
Allah dalam sesuatu jisim. Apabila dikatakan: Maha Tinggi (al-'Uluw),
maka ia mencakupi apa yang di atas sekalian makhluk. Namun ini bukan
bermaksud bahawa di sana terdapat satu keadaan yang meliputi Dia kerana
di atas alam ini tidak ada sesuatu pun yang wujud kecuali Allah....
Seterusnya
sesiapa yang menimbulkan keraguan berkenaan keadaan Allah di langit
dengan makna bahawa langit melingkungi-Nya atau meliputi-Nya, maka dia
dikira berdusta dan sesat. Seandainya begitulah iktiqad dia terhadap
Tuhannya. Tidaklah kami mendengar bahawa ada seorang juga yang memiliki
kefahaman sedemikian dengan lafaz sedemikian. Dan tidak juga kami
melihat ada seorang jua yang menaqalkan daripada seseorang yang lain."
[Bayan Talbis al-Jahmiyyah, jld. 1, ms. 559; dalam Menjawab 17 Fitnah
Terhadap Syaikh al-Islam Ibn Taimiyah, Syaikh Murad Syukri (Perniagaan
Jahabersa, Johor Bahru, 2008), ms. 87-88, lihat nota kaki no: 77-78].
Dalam keterangannya yang lain, Syakhul Islam menjelaskan:
"Semua
ucapan yang disebut oleh Allah (dalam al-Qur'an dan al-Sunnah Nabi-Nya
yang sahih –pen) yang mengatakan bahawa Dia di atas 'Arasy mengandungi
makna yang benar seperti apa adanya, tidak memerlukan tahrif (dialihkan
kepada pengertian lain). Tetapi ia terpelihara dari sangkaan yang tidak
benar, umpamanya sangkaan bahawa langit mengangkat atau menaungi-Nya.
Pendapat ini adalah batil menurut ijmak (kesepakatan) ahli ilmu dan
iman.
Sesungguhnya
kursy Allah itu benar-benar meliputi langit dan bumi (sila lihat surah
al-Baqarah ayat 255 –pen) agar perjalanan kedua-duanya tidak tergelincir
dan Dia menahan langit dan bumi agar tidak meleburkan bumi dengan
Izin-Nya. Allah berfirman sebagaimana yang termaktub dalam al-Qur'an,
surah ar-Rahman ayat 25 (yang bermaksud) : Dan sebahagian tanda-tanda
kekuasaan-Nya ialah berdiri (terbinanya) langit dan bumi dengan
perintah-Nya." [Al-Asilatu Wa Ajwibatul Usuliyyah 'Alal Aqidatil
Wasathiyyah, Dr. Abd Aziz Muhammad As-Salman; dalam edisi terjemahan
oleh Akmal Hj Mhd. Zain di atas judul Soal Jawab Aqidah Islam Menurut
AhluS Sunnah Wal Jama'ah (Darul Nu'man, Kuala Lumpur, 1996), ms.
189-190].
Syaikh Muhammad bin Shalih al-'Utsaimin rahimahullah berkata:
"Di
antara (sifat) yang tidak ditetapkan dan juga tidak dinafikan (dalam
al-Qur'an dan al-Hadis adalah) lafaz Arah (al-Jihhah). Jika ada yang
bertanya: "Apakah ditetapkan (sifat) Arah bagi Allah?" Kami akan
menjawab, lafaz Arah tidak disebut dalam al-Qur'an mahu pun al-Hadis,
sama ada penetapan atau penafian. Cukuplah kita menggunakan perkataan
(lafaz) yang terdapat dalam al-Qur'an dan al-Hadis, iaitu "Allah berada
di langit".
Ada
pun maknanya, maka ia mungkin bermakna Arah ke bawah, Arah ke atas yang
meliputi Allah atau Arah ke atas yang tiada meliputi-Nya. Maka makna
yang pertama adalah batil kerana bertentangan dengan sifat ketinggian
Allah yang telah ditetapkan beradasarkan al-Qur'an, al-Hadis, akal,
fitrah dan ijmak para ilmuan. Makna yang kedua adalah batil juga kerana
Allah Ta'ala Maha Agung dari diliputi oleh sesuatu daripada makhluk-Nya.
Makna yang ketiga adalah benar kerana Allah jauh Maha Tinggi daripada
makhluk-Nya dan tidak ada sesuatu daripada makhluk-Nya yang dapat
meliputi-Nya." [Al-Mujalla fi Syarh al-Qawaid al-Mustla fi
Shifatillah wa Asmai al-Husna li al-'Allamah Muhammad Shalih
al-'Utsaimin, Kamil al-Kawari, ms. 216-218; dalam Menjawab 17 Fitnah
Terhadap Syaikh al-Islam Ibn Taimiyah, ms. 87-88, sila lihat nota kaki
no: 67].
Selanjutnya,
ketika mengomentari hadis berkenaan pertanyaan Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam kepada hamba wanita sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh
Muawiyah bin al-Hakam radhiallahu 'anhu yang telah lalu, Syaikh
Muhammad bin Shalih al-'Utsaimin rahimahullah sekali lagi berkata:
"Jika
mereka menolak bahawa Allah di atas alam semesta kerana akan memberi
maksud "arah tertentu" (al-Jihhah), maka mereka salah kerana tiada
seorang pun dari alam semesta yang pernah naik menemui Allah Subhanahu
wa Ta'ala melainkan Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, namun baginda
menegaskan bahawa Dia Subhanahu wa Ta'ala berada di atas langit lalu
menunjuk ke atas kerana itu adalah arah ketinggian (al-'Uluw). Arah
'al-'Uluw' ini tidak terbatas, mengandungi atau meliputi Allah yang Maha
Besar. Tiada sesuatu yang (dapat) mengatasi-Nya, yang Maha Tinggi.
Apakah mereka (menafikan sifat ketinggian bagi Allah ini) lebih fasih ucapannya daripada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam? Apakah mereka lebih lurus terhadap ajaran-ajaran agama ini daripada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam? Sudah tentu mereka tidak demikian sama sekali. Dan Nabi tidak berniat hendak membingungkan umatnya. Seandainya ada kedustaan ketika baginda mengesahkan tentang (sifat) ketinggian Allah, pasti Nabi shallallahu 'alaihi wasallam telah menjelaskannya. Namun teks (dalil) tidak memerlukan kesimpulan-kesimpulan dusta yang dibuat oleh mereka yang menafikan ketinggian (al-'Uluw) Dzat Allah di atas alam semesta.
Tidak ada dalil dari al-Qur'an dan al-Sunnah yang mengesahkan bahawa (sifat) ketinggian (Allah di atas 'Arasy di atas langit itu) membayangkan bahawa Allah terkandung pada suatu tempat atau Dia merupakan sebatian tubuh (jisim) atau dalam dalam batas-batas tertentu', kerana Dia di atas segala sesuatu dan tiada makhluk mengatasi alam semesta (kecuali) hanya Allah mengatasi segala sesuatu." [Dinukil daripada buku Tafsiru Ayatil Kursi oleh Syaikh Muhammad Shalil al-'Utsaimin; dalam edisi terjemahan oleh Siti Sujinah Sarnap al-Faqir Ibnu Hussin di atas judul Tafsir Ayat al-Kursi, (Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2005), ms. 65-66, sila lihat notakaki no: 76].
Demikian
huraian para tokoh Ahli Sunnah dari generasi awal Islam mengenai
persoalan "keberadaan" Allah di atas langit. Kembali kepada syubhat
(kekeliruan) yang sering ditimbulkan oleh Ahli Bid'ah di atas, bahawa
dengan menetapkan sifat Allah "beristiwa di atas langit di atas
'Arasy-Nya di langit" - sebagaimana yang menjadi manhaj Ahli Sunnah -
hanyalah akan membawa kepada tasybih dan tajsim, iaitu Allah sebagai
Tuhan yang "bertempat", maka saya (Mohd Hairi) berkata:
· Pertama: Lafaz "Allah beristiwa' di atas 'Arasy-Nya di atas langit"
itu bukanlah lafaz yang sengaja diada-adakan oleh Ahli Sunnah melainkan
ianya merupakan lafaz yang didatangkan oleh Allah sendiri secara
berulang kali baik menerusi al-Qur'an mahupun lisan Rasul-Nya, Nabi
Muhammad shalallahu 'alaihi wasallam. Sila lihat ayat-ayat berikut: [1]
Surah Taha, ayat 5, [2] Surah al-A'raf, ayat 54, [3] Surah Yunus, ayat
3, [4] Surah al-Furqan, ayat 59, [5] Surah ar-Rad'd, ayat 2 dan [6]
Surah As-Sajadah, ayat 4.
Manakala
bagi hadis pula, cukuplah saya bawakan sebuah hadis yang diriwayatkan
oleh Muawiyah bin al-Hakam radhiallahu'anhu (Shahih Muslim – hadis no.
537) sebagaimana yang saya telah kemukakakan pada lembaran yang lalu.
Justeru, siapakah kita yang berlagak lebih alim daripada Dzat yang
menurunkan lafaz itu dan menetapkannya sebagai salah satu sifat-Nya
untuk mempersoalkan lafaz wahyu itu, lalu mendakwa ianya perlu
digantikan kepada perkataan dan lafaz yang lain demi mengikuti kehendak
hawa nafsu dan andaian logik akal manusiawi kononnya bagi mengelakkan
tasybih dan tajsim bagi Allah?
Ketahuilah
bahawa para tokoh generasi awal Islam (al-Salaf al-Shalih) tidak ada
seorang pun jua yang mendakwa adanya keperluan untuk
menggantikan/menghapuskan lafaz-lafaz wahyu mengenai sifat-sifat Allah
yang sedia ada itu kepada lafaz yang lain bagi mengelakkan tasybih dan
tajsim, walhal merekalah golongan yang paling arif lagi mendalam ilmunya
mengenai sifat-sifat Allah Subhanahu wa Ta'ala serta mendapat
pengiktirafan yang langsung dari lidah Nabi shalallahu 'alaihi wasallam
sebagai khairul qurun atau sebaik-baik generasi sebagaimana sabdanya: “Sebaik-baik
generasi ialah generasiku, kemudian orang-orang yang sesudahnya
(tabi'in) dan kemudian orang-orang yang sesudahnya (tabi'ut at tabi'in)” [Dikeluarkan oleh al-Bukhari dan dinilai sahih oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah – hadis no: 700].
Perhatikan firman Allah Subhanahu wa Ta'ala berikut ini: "Hanya
milik Allah al-Asma’ al-Husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan
menyebut al-Asma’ al-Husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang
menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka
akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan. [Surah al-A’raaf :180]
Tidak
syak lagi bahawa dakwaan Ahli Takwil akan wajibnya menggantikan
sebahagian lafaz nas al-Sifat Allah kepada lafaz yang lain dengan alasan
bagi mengelakkan tasybih dan tajsim ke atas Allah adalah menyerupai
manhaj kaum Yahudi sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta'ala dan
keterangan Imam Ibn Khuzaimah rahimahullah, iaitu salah seorang ulamak
Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah yang mengikutinya seperti berikut: "Iaitu orang-orang Yahudi, mereka mentahrif (mengubah) perkataan dari tempat-tempatnya..." [Surah an-Nisa': 46]
Berkata Imam Ibn Khuzaimah rahimahullah dari kalangan ulamak asy-Syafi'iyah:
"Kami
beriman dengan khabar dari Allah Jalla wa 'Ala, sesungguhnya Pencipta
kami Dia beristiwa' di atas 'Arasy-Nya. Kami tidak mengganti/mengubah
kalam (firman) Allah dan kami tidak akan mengcuapkan perkataan yang
tidak pernah dikatakan (Allah) kepada kami sebagaimana (perbuatan kaum)
yang menghilangkan sifat-sifat Allah seperti golongan al-Jahmiyyah yang
pernah berkata: "Sesungguhnya Dia (Allah) Istaula' (menguasai)
'Arasy-Nya bukan Istiwa'! Maka mereka telah mengganti perkataan yang
tidak pernah dikatakan (oleh Allah dan Rasul-Nya) kepada mereka.
(Tindakan
mereka ini) menyerupai perbuatan Yahudi tatkala diperintahkan (oleh
Allah) mengucapkan (lafaz) "Hithtatun" (yang bermaksud: Ampunkanlah
dosa-dosa kami), tetapi mereka mengucapkan (mengubah) "Hinthah" (yang
bermaksud: makanlah gandum)!. Mereka (kaum Yahudi) telah menyalahi
perintah Allah yang Maha Agung dan Maha Tinggi, maka seperti itulah
(juga perbuatan kaum) al-Jahmiyyah" [Ibn Khuzaimah, Kitab
at-Tauhid fi Ithbat as-Sifat, ms. 10; dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah
Ahli Sunnah Wal Jamaah Menurut Manhaj Salaf As-Soleh, Ustaz Rasul Dahri
(Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2001), ms. 41-42].
· Kedua:
Menetapkan sifat Allah sebagai Tuhan yang beristiwa' di 'Arasy di atas
langit tidaklah bermaksud menggambarkan bahawa Dia (Allah) memerlukan
kepada suatu tempat atau ruang yang dapat meliputi dan melingkungi-Nya.
Ini sudah dijelaskan berkali-kali dalam huraian yang lalu. Dakwaan
bahawa dengan menetapkan sifat Istiwa' bagi Allah di atas 'Arasy-Nya di
atas langit sebagai mensifati-Nya dengan sifat "bertempat" hanyalah
merupakan rumusan yang berasal dari Ahli Bid'ah itu sendiri berdasarkan
logik akal mereka, bukannya Ahli Sunnah.
Tidak
dapat dibayangkan bagaimana mungkin manhaj menetapkan sifat Istiwa'
Allah di atas 'Arasy-Nya di atas langit itu yang menjadi dasar akidah
Ahli Sunnah sejak zaman Nabi shalallahu 'alaihi wasallam dan para
sahabat radhiallahu 'anhum itu boleh membawa Ahli Sunnah kepada
keyakinan bahawa Allah sebagai Tuhan yang diliputi oleh suatu
ruangan/tempat seperti langit-Nya, sedangkan Ahli Sunnah sendiri telah
maklmum lagi arif akan firman-Nya yang bermaksud "Luasnya kursy-Nya meliputi langit dan bumi"
[Surah al-Baqarah: 255]. Justeru, bagaimana mungkin Ahli Sunnah boleh
beriktikad bahwa Allah itu dilitupi atau dilingkungi oleh langit-Nya
sedangkan yang meliputi langit itu sendiri adalah Kursy-Nya, manakala
Dia, iaitu Allah, berada di atas segala-galanya dan terpisah dari segala
makhluk-Nya (termasuk langit kerana langit itu adalah makhluk-Nya juga)
?
Kesimpulannya,
dalam hal ini kesalahan tidak terletak kepada pihak Ahli Sunnah.
Sebaliknya yang bersalah ialah Ahli Bid'ah itu sendiri yang sememangnya
sering dalam kebingungan dalam berinteraksi dengan sifat-sifat Allah
sehingga mengaitkan sifat Istiwa' Allah di atas 'Arasy-Nya di atas
langit dengan sifat "bertempat". Lucunya, natijah dari kebingungan
mereka mengenai sifat-sifat Allah ini pula mereka letakkan kepada Ahli
Sunnah, lalu dengan penuh angkuh mereka mendakwa merekalah Ahli Sunnah
yang "sejati" dan berakidah murni, manakala Ahli Sunnah yang secara
terang-terangan berpegang teguh kepada manhaj al-Salaf al-Shalih pula
mereka gelar sebagai golongan al-Mujassimah dan al-Musyabbihah.
Subhanallah!
Sebagaimana
yang telah saya nyatakan sebelum ini, menetapkan sifat Istawa' Allah di
atas 'Arasy di atas langit-Nya itu bukanlah manhaj golongan Ahli Sunnah
yang dimasyhurkan dengan gelaran "wahabi" semata-mata sepertimana
dakwaan Ahli Bid'ah, malah manhaj ini juga merupakan manhaj yang menjadi
pegangan seluruh para tokoh Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah dari kalangan
generasi awal umat Islam (al-Salaf al-Shalih). Bagi membuktikan
kenyataan ini, berikut akan saya paparkan beberapa pernyataan dari para
tokoh Ahli Sunnah yang saya maksudkan, dimulai dengan pengakuan para
imam mazhab sebagai pembuktian mengenai kesepakatan (ijmak) mereka
terhadap manhaj tersebut:
Imam al-Auza'i rahimahullah yang dianggap Imam ahli Syam di zamannya. Beliau menegaskan:
"Kami
dan para tabi'in semuanya menetapkan dengan kesepakatan (ijmak) qaul
kami bahawa: Sesungguhnya Allah di atas 'Arasy-Nya dan kami beriman
dengan apa yang telah dinyatakan oleh al-Sunnah berkenaan sifat-sifat
Allah Ta'ala." [Fathul Bari, Ibn Hajar al-'Asqalani; dalam
Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah Menurut Manhaj Salaf
As-Soleh (Jilid 1), Ustaz Rasul Dahri (Perniagaan Jahabersa, Johor
Bahru, 2001), ms. 14].
Berkata Imam Abu Hanifah rahimahullah:
"Sesiapa
yang mengingkari sesungguhnya Allah berada di atas langit, maka
sesungguhnya dia telah kafir. Adapun terhadap orang yang tawaqquf (diam)
dengan mengatakan: Aku tidak tahu apakah Tuhanku di langit atau di
bumi? Berkata Imam Abu Hanifah: Sesungguhnya dia telah kafir kerana
Allah telah berfirman: Ar-Rahman di atas 'Arasy al-Istiwa.'" [Mukhtasar al-'Ulum, ms. 137, tahqiq al-Albani. Dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah ...., ms. 38-39].
Berkata Imam Malik rahimahullah:
"Allah berada di atas langit sedangkan ilmu-Nya di tiap-tiap tempat (di mana-mana), tidak tersembunyi sesuatu pun daripada-Nya." [Mukhtasar al-'Ulum, ms. 140; dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah...., ms. 39].
Berkata Imam asy-Syafi'e rahimahullah:
"Sesungguhnya Allah di atas 'Arasy-Nya dan 'Arasy-Nya di atas langit." [Mukhtasar al-'Ulum, ms. 179; dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah...., ms. 39].
Ibn Abi Hatim meriwayatkan daripada Yunus Ibn 'Abd Al-'Ala, katanya :
"Aku
mendengar asy-Syafi'e berkata: "Allah mempunyai nama-nama dan
sifat-sifat (al-Asma' wa al-Sifat) yang tidak boleh sesiapa pun
menolaknya, dan sesiapa yang menyalahinya setelah nyata hujah ke
atasnya, maka sesungguhnya dia telah kufur. Adapun sebelum tertegaknya
hujah, maka sesungguhnya dia dimaafkan di atas kejahilan itu kerana ilmu
yang demikian itu tidak boleh dicapai melalui akal, mimpi, atau
fikiran. Maka kita menetapkan (ithbat) sifat-sifat ini dan kita juga
menafikan tasybih (penyerupaan) dari-Nya sebagaimana dia menafikan dari
diri-Nya" [Fathul Bari Bi Sharh Shahih al-Bukhari, Ibn Hajar
al-'Asqalani; jld. 13, ms. 407; dalam Siapakah Ahli Sunnah Yang Sebenar,
Dr. Azwira Abdul Aziz (Perniagaan Jahabersa, Johor Bahru, 2006), ms.
77-68].
Berkata Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
"Benar! Allah di atas 'Arasy-Nya dan tidak sesiapa pun yang tersembunyi daripada pengetahuan-Nya" [Mukhtasar al-'Ulum, ms. 188; dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah...., ms. 39].
Atsar Imam Ibnu Khuzaimah rahimahullah menjelaskan:
"Barangsiapa
tidak menetapkan Allah Ta'ala di atas 'Arasy-Nya dan Allah Istiwa' di
atas tujuh langit-Nya, maka dia telah kafir dengan Tuhannya" [Ma'rifah 'Ulum al-Hadits, ms. 84; dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah...., ms. 39-40].
Atsar Syaikhul Islam Abdul Qadir al-Jailani rahimahullah menjelaskan:
"Tidak
boleh mensifatkan-Nya bahawa Dia berada di tiap-tiap tempat, bahkan
(wajib) mengatakan: Sesungguhnya Dia di atas langit (yakni) di atas
'Arasy sebagaimana Dia telah berfirman: "(Allah) Ar-Rahman di atas
'Arasy, Dia beristiwa'. Dan patutlah memutlakkan sifat Istiwa' dengan
Dzat-Nya di atas 'Arasy. Keadaan-Nya di atas 'Arasy disebut pada Nabi
yang Dia utus tanpa (bertanya): Bagaimana caranya (Allah al-Istiwa' di
atas 'Arasy-Nya)." [Fatwa Hamwiyah Kubra, ms. 84; dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah...., ms. 40].
Imam Abu al-Hasan al-Asy'ari rahimahullah:
"Di
atas langit-langit itulah 'Arasy, maka tatkala 'Arasy berada di atas
langit-langit Allah berfirman: Apakah kamu merasa aman terhadap Dzat
yang berada di atas langit? Sesungguhnya Dia Istiwa' di atas 'Arasy yang
berada di atas langit dan tiap-tiap yang tinggi itu dinamakan 'As-Sama'
(langit), maka 'Arasy berada di atas langit. Bukanlah yang dimaksudkan
di dalam firman: Apakah kamu merasa aman terhadap Dzat yang berada di
atas langit? Bukan di seluruh langit! Tetapi 'Arasy-Nya yang berada di
atas langit." [Al-Ibanah an Ushul ad Diyanah, ms. 48; dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah...., ms. 40-41].
Penutup.
Sebagai
mengakhiri perbahasan ini, berikut saya paparkan pula beberapa lagi
pernyataan para ulamak muktabar Ahli Sunnah berkenaan manhaj mereka di
dalam menetapkan sifat Istawa' Allah di atas 'Arasy di atas langit :
Imam adz-Dzahabi rahimahullah telah berkata:
"Ucapan
para al-Salaf dan Imam-Imam Sunnah bahkan para sahabat, Allah, Nabi dan
seluruh kaum muslimin bahawasanya Allah di atas langit dan di atas
'Arasy, dan bahawa Allah turun ke langit dunia. Hujah-hujah mereka
adalah hadis-hadis dan atsar-atsar yang sangat banyak." [Al-'Uluw, ms. 143; dalam buku Di Mana Alloh? Pertanyaan Penting Yang Terabaikan!, ms. 18].
Abdullah bin al-Mubarak rahimahullah ketika ditanya tentang
bagaimana untuk kita mengetahui di mana Allah? Beliau menyatakan:
"Ketika
ditanya kepada Abdullah bin al-Mubarak: Bagaimana kita boleh mengetahui
di mana Tuhan kita? Beliau menjawab: Dengan mengetahui bahawa Dia di
atas langit ketujuh di atas 'Arasy-Nya." [As-Sunnah, Abdullah bin al-Imam Ahmad, ms. 5; dalam Koleksi Kuliah-Kuliah Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah...., ms. 18].
Berkata Syaikh Abu Nashr al-Sijzi rahimahullah dalam kitabnya al-Ibanah:
"Para
imam kami seperti Sufyan al-Tsauri, Malik (bin Anas), Sufyan bin
'Uyainah, Hammad bin Salamah, Hammad bin Zaid, 'Abd Allah bin
al-Mubarak, Fudhail bin 'Iyadh, Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahuyah
semuanya bersepakat mengatakan bahawa Allah pada Dzat-Nya di atas
'Arasy." [Dar'u Ta'arudh, jld. 6, ms. 250; dalam Menjawab 17 Fitnah Terhadap Syaikh al-Islam Ibn Taimiyah, ms. 83].
Berkata Syaikh Abu 'Umar al-Thalamanki rahimahullah dalam kitabnya al-Wushul ila Ma'rifat al-Ushul:
"Telah
bersepakat umat Islam daripada kalangan Ahli Sunnah wal Jamaah atas
firman Allah: "Dan Allah tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu
berada" [surah al-Hadid: 4] dan ayat yang seumpama, bahawa ia bermaksud
(kebersamaan dari sudut) ilmu-Nya (dan bukan Dzat-Nya). Allah di atas
langit dengan Dzat-Nya, Istawa' di atas 'Arasy dengan cara yang layak
bagi-Nya. Dan berkata para tokoh Ahli Sunnah wal Jamaah terhadap
friman-Nya: "(Allah) Ar-Rahman yang bersemayam di atas 'Arasy" [surah
Taha: 5], bahawa Allah Istawa' di atas 'Arasy secara hakikat dan bukan
kiasan." [Dar'u Ta'arudh, jld. 6, ms. 250; dalam Menjawab 17 Fitnah Terhadap Syaikh al-Islam Ibn Taimiyah, ms. 84]
Berkata Syaikh Nashr al-Maqdisi rahimahullah dalam kitabnya al-Hujjah 'ala Taraka al-Mahajjah, sekiranya ada orang bertanya:
"Sesungguhnya anda telah menyebut bahawa yang wajib ke atas umat Islam ialah mengiktui al-Qur'an dan al-Sunnah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam serta apa yang menjad kesepakatan para imam dan ulamak sehingga menjadi dasar Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah. Maka sebutlah mazhab mereka umat Islam dan apa yang telah mereka sepakati dalam perkara akidah dan apa yang patut kita ikut berdasarkan kesepakatan mereka" Maka jawapannya: "Apa yang telah saya terima daripada para ilmuan dan orang yang saya temui dan orang yang saya ambil (riwayat) daripada mereka ialah (maka dia menyebut sejumlah dasar Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah ... di antaranya) sesungguhnya Allah Istawa' di atas 'Arasy-Nya, terpisah daripada makhluk-Nya." [Dar'u Ta'arudh, jld. 6, ms. 251; dalam Menjawab 17 Fitnah Terhadap Syaikh al-Islam Ibn Taimiyah, ms. 84-85].
والله أعلمُ بالـصـواب
Posting Komentar